Hoppa till textinnehållet

Miniäventyr i världens vackraste skärgård!

Jonas Nilsson, Miniäventyr
Jonas Nilsson, Miniäventyr

Miniäventyr är ett nystartat turistföretag med ett unikt fokus på barn. Med guidade dagsutflykter vill Jonas Nilsson, som startat Miniäventyr, att Bohusläns turister ska få uppleva havet, skärgården och den unika miljön – på riktigt! Miljö- och kunskapsturism av bästa sort om ni frågar oss på Sparbanken Tanum. Men Miniäventyr är inte bara för barn och barnfamiljer. Två kvällar i veckan erbjuds vandringssugna vuxna så kallade ”Boatwalks” där man får uppleva Bohusläns natur och historia till både båt och till fots. För att höra mer om Miniäventyr och de olika dagsutflykterna stämde vi träff med Jonas som fick följande frågor att besvara...

Hej Jonas! Varför startade du Miniäventyr?
”Det är så många som besöker kusten utan att riktigt uppleva vårt fantastiska Bohuslän. Jag vill att fler ska få komma ut i skärgården och känna, smaka och ta del av allt som finns här. Jag vill förmedla den glädje jag känner för Bohuslän och havet”, berättar Jonas som utöver yrket som ungdomsvägledare även är utbildad fritidspedagog, gränsguide i skyddade naturområden vid den norska gränsen samt har en examen i fiskekologi vid Göteborgs universitet.

Vi har förstått att miljö och klimat är viktigt för dig?
”Ja, absolut! Ambitionen är att Miniäventyr skall ha så lite miljöpåverkan som möjligt och att vi alltid ska lämna de öar vi besöker i bättre skick än när vi kom. Det gör vi bland annat genom att skräpa upp lite av den marina nedskräpning som (på grund av havets strömmar) driver iland på vår kust”, förklarar Jonas.

Du har ju flera olika dagsutflykter, först och främst, berätta lite om dina miniäventyr?
”Miniäventyren vänder sig till barnfamiljer med barn i skolåldern. Vi åker ut med båt och besöker öarna i skärgården från både toppen och botten. Med ett barnperspektiv upplever vi allt från storslagna vyer till roliga smådjur vid strandkanten. Tillsammans utforskar vi öarna och smakar på morgondagens mat - som till exempel havstryffel och strandsnäcka. Kanske fångar vi egna räkor eller en sjöstjärna att smaka på också!”, fortsätter Jonas.

Berätta mer om dina ö-vandringar?
”Ö-vandring - som också går under namnet ”Boatwaks” - är vandringar i världens vackraste skärgård. Till båt och fots upplever vi en unik naturvandring över kipporna i Hamburgsunds skärgård. Under tiden berättar jag om Bohusläns historia och hur sill, sten och sjöfart har präglat bygden. Med lite tur får vi också njuta av en vacker solnedgång. Vandringen tar ungefär tre timmar och riktar sig till vuxna med vandringserfarenhet eftersom terrängen är ganska kuperad på sina ställen”, berättar Jonas.

Berätta lite om dina fiskeutflykter?
”I april håller jag även utflykter, för stora och små, som vill testa havsöringsfiske av högsta klass. Att fiska havsöring är en jättebra friluftsaktivitet för familjen”, tipsar Jonas som var med och startade Öringsakademien som syftar till att vårda havsöringens lekområden i Tanums kommun.

Varför väljer du Sparbanken Tanum som bank till Miniäventyr?
”Ur ett företagsperspektiv har jag fått en bra starthjälp med massor av tips. Det känns verkligen som att man vill mig väl på Sparbanken Tanum”, säger Jonas.

Sist men inte minst... vilken är din häftigaste naturupplevelse?
”Höstens stormvandringar på Valön Naturreservat, då förstår man sin litenhet”, avslutar Jonas med ett leende.

Tips: På miniaventyr.se kan du läsa mer om de olika utflykterna och se lediga tider!

2021-07-22

 

 

Smögens Tvålbruk – Mer än bara tvål

Maria och Carl-Johan från Smögens tvålbruk står på en brygga och visar upp sina tvålar
Maria Arnborg och Carl-Johan Söderbom, Smögens tvålbruk

Vi har varit ute och intervjuat ännu en av alla våra fantastiska företagskunder och den här gången hamnade vi på Smögen där Smögens Tvålbruk finns! Bakom företaget står Maria Arnborg och Carl-Johan Söderbom som gillar och är intresserade av allt som har med självhushållning och trädgård att göra. För lite mer än ett år sedan började de göra tvål av tång och det visade sig bli en riktig succé…

Hej på er! Berätta om hur ni startade Smögens Tvålbruk?
”Vi är väldigt intresserade av allt som har med självhushållning att göra. Vi odlar vår egen mat i vår trädgård, har höns och plockar tång, med mera. Så började vi fundera för lite mer än ett år sedan på om vi inte kunde göra något mer, som andra också kan ha glädje av. Hittills var det ju bara vi själva som åt det vi odlade i princip. Då kom vi på idén att göra miljövänlig tvål gjord på tång från havet. Tång har länge använts för sina hudvårdande egenskaper. Så vi provade, gav tvålar till våra vänner som fick testa och insåg snart att det nog finns ett intresse här. Vintern 2020 startade vi företaget, precis innan pandemin drog igång. Det passade bra för då hade vi det här projektet att fylla ut tiden här hemma med och dessutom blev det ju poppis att tvätta händerna helt plötsligt, en bra marknad för en tvåltillverkare”, säger Maria och Carl-Johan. 

Hur har det gått under året och vad har ni fått för respons?
”Det har gått jättebra och vi har fått jättemycket fin respons. Det är så kul när vi möter människor som berättar hur mycket de tycker om vår tvål och vi blir glada varje gång någon skriver till oss på sociala medier från andra delar av landet att de har vår tvål och gillar den. Vissa tycker det är en fin och rolig present att ge bort och andra har blivit riktiga stammisar och köper tvålen regelbundet för sitt vardagliga bruk. Vi har även fått kontakt med andra ”tång-älskare” bland företag som jobbar med tång och det är en härlig stämning där alla peppar varandra.”

Hur går det till när ni tillverkar tvålen?
”Det börjar med att vi är ute och plockar tången här utanför Smögen. Vi använder enbart arten sockertång och den växer fint här. Sedan torkar vi den och maler ner den till ett pulver. Sedan kokar vi det tillsammans med kallpressad rapsolja från Bärby Östergård utanför Dingle. Vi tillsätter även kokosolja, bivax, lut och doftoljor. Alla ingredienser är ekologiska, till och med limmet vi använder till etiketterna. Vi försöker att på alla sätt använda så mycket närproducerat som möjligt i allt från ingredienserna till designen på förpackningen som är gjord av Mattias Schläger som är en grafisk formgivare här på Smögen. Vi är måna om att inte använda plast så därför kommer vi till exempel inte göra någon flytande tvål i plastflaska”.

Vad för sorter har ni och vart kan man köpa dem?
”Vi har hårdtvålar. En med doft av lavendel, en med doft av granskott och dessutom en kallbadstvål med doft av kaprifol som man kan använda när man badar i hav och sjöar. Vi gjorde även ett par jultvålar i julas, en som doftade pepparkaka och en med doft av rökelse och myrra. Kanske återkommer de nästa jul. Vi säljer inte tvålarna själva utan de säljs i olika butiker runt om i Bohuslän och på lite andra platser i Sverige. Ja, till och med på östkusten och på Gotland. Många av våra återförsäljare har varit väldigt positiva och gett våra tvålar en bra plats i butiken, så det har funkat jättebra. För varje såld tvål skänker vi 5 kronor till strandstädning här på kusten så genom att köpa tvålen bidrar man också till något bra. Det är viktigt för oss. Vi har valt att stödja Pelagiska som effektivt städar öar och skär och som vi har stort förtroende för.”

Hur ser framtiden ut för Smögens Tvålbruk? Har ni några nya planer?
”Vi vill försöka hålla det på den nivån som det är nu, så att det kan fortsätta kännas roligt med allt vi gör från att plocka tång till att skära upp tvål och inte som ett ”måste”. Vi kommer fortsätta göra samarbeten med olika butiker i närområdet och vi har även planer på nya tvålsorter med ännu fler närodlade ingredienser. Dessutom kommer vi att hålla kurser i tvåltillverkning i samarbete med ett studieförbund.”

Till sist, varför valde ni Sparbanken Tanum som er bank till Smögens Tvålbruk?
”Vi valde Sparbanken Tanum för det engagemanget som finns för både för lokala företagare och för föreningslivet. Sedan tyckte vi det var bra att vi fick träffa och prata med en riktig person och inte en kundtjänst med lång väntetid som vi var vana vid sen tidigare. Det var ovanligt men väldigt bra.”

Tack så mycket till Smögens Tvålbruk för att vi fick hälsa på och lära oss mer om tvåltillverkning och ert företag. Vi önskar er STORT LYCKA TILL i framtiden! 

2021-06-21

 

 

6 nya padelbanor i Tanumshede!

En av de nya padelbanorna på Tanum Padel
En av de nya padelbanorna på Tanum Padel

Den 21 maj öppnade Tanum Padel upp för bokningar av de sprillans nya padelbanorna vid Tanum Shoppingcenter. Ett projekt som vi på Sparbanken Tanum är väldigt glada över att få vara med och finansiera. På Brehogsvägen 8 har sex banor byggts. Vi har träffat Espen Maelum, som är projektledare för Orvelins stora satsning på padel, för att bombardera honom med frågor...

Hej Espen! Berätta lite om banorna här i Tanum!? 
”Absolut! Det är två banor inomhus och fyra utomhus. En av banorna utomhus är en singelbana - resten är dubbelbanor. Banorna inomhus har 10 meter i fri takhöjd och är så kallade panorama-banor viket betyder att det enbart är glas på kortsidorna och inga stolpar. Mattan kommer från Mondo och är den officiella mattan för World Padel Tour. Tillsammans med JUBO PADEL testar vi att sätta belysning på 7 meter (vilket är lite högre än normalt) för att förhoppningsvis få ännu bättre ljus”, förklarar Espen och tillägger att banorna är klassade för tävlingsspel.

För alla som inte har provat padel ännu - vad är tjusningen? 
”Det bästa är att det är väldigt socialt! Padel är ett fantastiskt sätt att träffa nya kompisar och ha kul. Det går också väldigt fort att komma igång med padel! Det är lätt att få spel även om man inte är så duktig eller om lagen är ojämna”, berättar Espen som själv blivit en biten padel-spelare.

Hur ser ni på Tanum Padel på lite sikt?
”Om detta blir succé är tanken att utveckla och bygga fler banor. När pandemin tillåter vill vi få igång både seriespel och möjligheten att boka lektioner med vår padel-coach Peter Sjövall. Vi skulle också vilja komma igång med både ungdomsverksamhet och vuxengrupper. Dessutom skulle vi vilja göra padel lite mer publikvänligt genom att exempelvis livesända matcher. Det vore kul att låta 1:an i Strömstad göra upp med 1:an i Tanum under en livesänd match,” fortsätter Espen.

Vad kommer det att kosta att spela på banorna och hur bokar man?
”Tider bokas via appen MATCHi, alternativt på matchi.se. Priset är inte 100% klart ännu men vi kommer, precis som på Strömstad Padel, att hålla bra priser. För oss är det viktigt att padel ska vara en sport för alla!”, säger Espen.

Varför valde ni att jobba med Sparbanken Tanum i detta projektet?
”Det är kul att jobba med en lokal bank! Vi gillar också idén av att jobba med lokala aktörer och på så sätt hjälpa varandra!”, avslutar Espen med ett leende.

Tack för intervjun och lycka till med allt önskar vi på banken!

2021-05-19

 

 

Butiken i Fjällbacka firar 5 år!

Angela på Butiken i Fjällbacka
Angela på Butiken i Fjällbacka

Tänk att det redan är 5 år sedan vi intervjuade Angela om hennes sprillans nya året-runt-affär. Nu har det gått 5 år och vi har träffat henne igen för att höra hur hon ska fira Butiken i Fjällbackas 5-årsjubileum.

Hej Angela! Det har redan gått 5 år sedan du öppnade Butiken i Fjällbacka för första gången. Om vi blickar bakåt lite, vad har hänt under årens lopp?

"Ja det är galet att det redan har gått 5 år. Under åren har jag utökat till mer än det dubbla i yta och sortimentet har utökats enormt mycket. När jag öppnade för 5 år sedan tyckte jag att jag hade en stor butik men innehållet har växt mer och mer för varje år. Under åren har man fått bra överblick över leverantörer och fler står på önskelistan om att få ta plats i hyllorna. Så roligt att skapa nya kontakter och på så sätt få ny butik varje årstid."

Hur kommer 5-årsjubileet att firas?

"Det kommer vara extra öppet med bra erbjudande. På grund av pandemin kommer firandet att vara i flera dagar. Helst skulle jag vilja bjuda alla på något gott att dricka och äta men tyvärr så sätter pandemi stopp för det. Så det får bli flera dagars firande med olika erbjudanden mm. I butiken kommer det att vara max 6 kunder åt gången som får sprita händer före och efter besöket. Naturligtvis håller vi avstånd och god städning där i mellan. Vill man boka egen tid gör man det utan extra kostnad."

Berätta om Butiken, vad är det för typ av affär?

"Butiken i Fjällbacka är en butik med något för alla och allas plånbok. Något som är viktigt för mig är att alla skall känna sig välkomna och bekväma när de kommer in till oss. Vi har ett brett sortiment på kläder med storlek mellan 34 och 56 på dammode. Till detta har vi matchande accessoarer så som väskor och scarfs samt underbara fårskinnstofflor för både ute och inne. På inredningssidan hittar ni allt från lakan, handdukar och dukar till det vackra porslinet från PotteryJo. Dessutom finns en uppsjö av gå-bort-presenter som servetter, ljus, kryddor osv. Självklart har vi även en hörna för våra små som är fylld med rit, skriv och lek."

Vad händer nu? Vi hoppas att siktet är inställt på 5 nya år!

"Jag har lite olika planer men tyvärr inget som jag kan gå ut med ännu. Men jag kommer att satsa på minst 5 år till och utveckla Butiken i Fjällbacka ännu mer tillsammans med mina kunder. Lyssnar man inte på deras behov och ser om dem så kan man lika gärna stänga. Kunderna har varit fantastiska och har stöttat oss i alla lägen. Är så tacksam för det!

Sist men inte minst är vi givetvis nyfikna på att höra varför du väljer Sparbanken Tanum som bank till Butiken i Fjällbacka?

"Det är ett självklart val med en lokal bank som hjälper till i alla lägen. Superbra och proffsig personal som servar snabbt och bra. Me like! Har varit kund sen födseln och det är inget jag kommer att ändra på. Så nöjd!"

Vi tackar Angela för intervjun och önskar ett stort LYCKA TILL med 5-årsjubileet!

2021-04-19

 

 

Certifierad knopmakare och styrman från Strömstad

Nina Naess, knopmakare från Strömstad
Nina Naess, knopmakare från Strömstad

I dag vill vi berätta om vår kund, Nina Naess, som är en av de häftigaste och mest kreativa personer som vi någonsin träffat. Nina bor i Strömstad och driver företaget Knop & Knåp där hon tillverkar allt som går (och lite till) med rep – allt från servettringar och lampor till trappräcken och örhängen. Kunderna är allt från privatpersoner till muséer som Ostindiefararen Götheborg och Vasamuseet. Nina är också den enda kvinnan i hela Europa som både är certifierad knopmakare och styrman. När hon var 50 år tog hon nämligen styrmansexamen vid Chalmers University of Technology. Vi har träffat Nina för en liten intervju...

Hej Nina! Hur kommer det sig att du startade din knop- & knåpverkstad?
- Jag växte praktiskt taget upp i mina föräldrars skeppshandel och har lärt mig att göra knopar av min pappa och farfar. När jag var 10 år fick jag göra mina första jobb - att splitsa förtöjningslinor till båtar. För pengarna jag tjänade köpte jag mitt livs första par jeans på Petersons Kläder här i Strömstad. Sedan har jag lärt mig vidare själv. Det finns en hel del böcker, som till exempel ”knoparnas bibel” med 3600 olika knopar i, förklarar Nina vars farfars far flydde till Sverige med familjen efter att ha röstat ja till att behålla unionen mellan Norge och Sverige i den norska folkomröstningen 1905.

Vad tillverkar du för något i din knop- & knåpverkstad?
- Jag gör allt som går att göra med rep - allt från örhängen till trappräcken. Roligast är att få specialbeställningar, när man får tänka lite. Det är väldigt roligt. Det mesta udda jag har gjort är en begravningsurna. Det var en syster till en avliden sjöman som beställde den, berättar Nina.

Vem/vilka är dina kunder? 
- Jag får beställningar av privatpersoner och väldigt många olika museum. Jag har också en grossist i Stockholm. Jag har som en egen grej att varje museum har sin egen etikett. Etiketterna görs på Nordbloms Trycksaker AB i Hamburgsund som är helt fantastiska!, fortsätter Nina.

Hur kommer det sig att du tog styrmansexamen vid 50 års ålder?
- När jag var liten ville jag ut på sjön och bli kapten precis som min morbror. Men livet på sjön var stenhårt på den tiden och mina föräldrar sa nej. Lagom till att jag fyllt 18 år och fick bestämma själv hade jag ändrat mig. Därför blev det som en revansch att ta styrmansexamen vid 50 års ålder. Det var jag och 10 killar som gick utbildningen vid Chalmers University of Technology och det var jättekul! förklarar Nina.

Så måste vi ju också fråga... varför har du valt Sparbanken Tanum som din bank? 
- För att det är en förbannat trevlig personal. Man kan ringa och ställa dumma frågor och får aldrig några korta svar. Sparbanken Tanum måste ha en noga handplockad personal, avslutar Nina med ett leende.

2021-03-09

 

 

C.G. Karlssons Stenhuggeri - Moderna och anrika på samma gång

C.G Karlssons stenhuggeri

C.G. Karlssons Stenhuggeri i Sannäs är ett av Bohusläns äldsta företag. Bolaget startades 1894 av sjömannen August Karlsson som bestämt sig för att mönstra av för gott och istället försörja sig som stenhuggare. Under denna tiden expanderade stenindustrin kraftigt och bara i Sannäs arbetade, under 1900-talets början, flera hundra personer i stenhuggerinäringen. Direkt eller indirekt. Mycket har hänt sedan dess och idag är C.G. Karlssons Stenhuggeri det enda stenhuggeriet kvar i Sannäs.

C.G. Karlssons Stenhuggeri är med andra ord ett anrikt företag med lång historia. Samtidigt är det ett modernt och miljömedvetet stenhuggeri med fokus på framtiden. På bara ett och ett halvt år har företaget bytt ut hela sin gamla maskinpark vilket har ökat kapaciteten och rustat för framtiden. För att värna om miljön har stenhuggeriet, sedan en lång tid tillbaka, ett cirkulerande vattensystem som minimerar förbrukningen av färskvatten. Och maskinerna, de drivs av grön el från lokalt tillverkad vindkraft.

Vi har träffat stenhuggeriets ägare, Lars Mogren, för en intervju om vad de gör på stenhuggeriet idag.

Hej Lars. Vad exakt är det ni tillverkar här på stenhuggeriet och vad gör er unika i branschen?
”Vi gör bänkskivor till kök och badrum men vi gör också plattor i sten för väggar och golv. Det som är unikt för oss är vår kvalité. Vi har en erfaren och engagerad personal som verkligen kan hantverket. Samtidigt sitter det i väggarna här att vi inte släpper iväg något som vi inte är nöjda med. En annan sak som gör oss unika är att våra stenskivor är underhållsfria.”

Berätta mer - hur får ni era bänkskivor underhållsfria?
”Alla våra stenskivor behandlas med en impregnering som tränger ner i stenen och skyddar ytan från fläckar. Impregneringen påverkar inte stenens utseende eller känsla och kunden behöver aldrig upprepa behandlingen - den är permanent.”

Vad jobbar ni med för sten och var kommer den ifrån?
”Vi har natursten som granit, kalksten och marmor men vi jobbar också med komposit som är en sorts tillverkad sten. Mycket av stenen som vi jobbar med kommer härifrån Bohuslän. Bohusgraniten tar vi från 3 olika stenbrott som ligger i Tossene/Kungshamn i Sotenäs kommun, Hallinden i Lysekils kommun och Rabbalshede i Tanums kommun. Vi jobbar också med den klassisk Carrara marmor från Italien och sten från bland annat Norge, Afrika och Indien. All vår sten är spårbar ända till stenbrottet.”

Vilka är era kunder?
”Vi levererar till privatpersoner, köksåterförsäljare, inredningsfabrikanter, köksfabrikanter och olika byggföretag. Vi är rikstäckande och levererar till hela Sverige, men vårt fokus ligger på de södra och västra delarna av landet”.

Sist men inte minst... varför väljer ni Sparbanken Tanum som er bank?
”För att ni är flexibla, har korta beslutsvägar och tar hand om era kunder!” 

2021-02-15

 

 

Peppiga praliner från Tanumshede

Hanna Hjelm, Peppiga Praliner

Hanna Hjelm går sista året på Handelsprogrammet vid Strömstad Gymnasium. I somras var hon med i UngDrive och påbörjade arbetet med att starta Peppiga Praliner – ett företag som tillverkar och säljer handgjorda praliner med peppiga citat och ord. En kanonidé tycker vi på Sparbanken Tanum!

När skolan började igen efter sommarlovet fortsatte Hanna arbetet med Peppiga Praliner som sitt UF-företag. (UF står för Ung företagsamhet och är en utbildning i företagande och entreprenörskap. Under sista året på gymnasiet får eleverna starta, driva och avveckla ett företag med en helt egen affärsidé.) Vi har träffat Hanna för att höra mer om Peppiga Praliner UF.

Hej Hanna! Hur kom du på att du skulle göra peppiga praliner?
”Att göra praliner har varit ett intresse som jag har haft i flera år så jag bestämde mig ganska tidigt för att jag skulle göra praliner i mitt UF. Det svåra var bara att komma på hur jag skulle göra det unikt. När jag spånade tillsammans med en lärare kom vi på att jag kunde göra praliner med peppiga citat.”

Berätta om din produkt?
”Min produkt är en ask med 4 lyxiga praliner och ett kort med peppande ord. Man kan välja på smakerna salt karamell samt mörk choklad & havssalt. Till jul har jag också en julpralin som har ett mörkt chokladskal fyllt med pepparkakskola och en len chokladganache.”

Det låter galet gott! Vad har du fått för respons så här långt?
”Det har varit väldigt uppskattat. Det är roligt när människor ser jobbet som ligger bakom. Det är många steg innan pralinerna är färdiga. Allt från att rengöra och färglägga formarna till att temperera choklad och göra fyllning. Totalt tar pralinerna 2 dagar att tillverka.”

Hur är det att driva ett UF-företag? Vad är roligast/svårast?
”Det är jättekul men också mycket att tänka på. Eftersom jag jobbar med livsmedel har jag fått registrera Peppiga Praliner UF hos Tanums kommun. Det mesta har varit roligt men allra roligast har nog affärsplanen varit. Det svåraste har varit att våga komma igång och kontakta massa personer - som till exempel banken och kommunen.”

Ja, du har ju varit på möte här på Sparbanken Tanum, hur var det?
”Det var riktigt kul! Jag fick ett bra bemötande och bra hjälp med att, bland annat, öppna ett företagskonto och koppla företags-Swish.”

Tack för intervjun och lycka till med fortsättningen av Peppiga Praliner UF! På banken är vi jätteimponerade!

2021-01-18

 

 

Höstmys och julfirande på Hunnebostrands Vandrarhem!

Johan Romberg och Jeanette Åberg, Hunnebostrands Vandrarhem

Mitt i Hunnebo ligger Hunnebostrands Vandrarhem. Här har det bedrivits vandrarhem sedan 70-talet men historien sträcker sig mycket längre tillbaka än så. Vandrarhemmets huvudbyggnad, ”Gammelgården”, härstammar nämligen från 1800-talet och har en stor portion gammaldags charm! I våras tog Johan Romberg och Jeanette Åberg över driften av vandrarhemmet och sedan dess har det hänt mycket roligt här. Över en fika i Gammelgårdens fantastiska miljöer pratade vi om hur säsongen har varit, den nya bigården, vad de har på gång framåt och mycket mer.

Hej på er! Hur kommer det sig att ni tog över vandrarhemmet här i Hunnebo?
”Det började med att en kompis till mig såg att Sotenäs kommun sökte nya personer som ville driva Hunnebostrands Vandrahem och frågade om jag kunde hjälpa henne att skriva ett anbud i den offentliga upphandlingen. Samtidigt växte mitt intresse för vandrarhemmet och vi bestämde oss därför för att göra det tillsammans. Under våren och sommaren har jag och Jeanette, som är min sambo, varit här jättemycket för att fixa och ordna. Vi blev mer och mer kära i stället och efter några månader köpte Jeanette ut min kollega och vandrarhemmet blev ett familjeföretag”, berättar Johan med ett leende.

Berätta om vandrarhemmet?
”Det är ett klassiskt vandrarhem med lite enklare rum samt dusch, toaletter och pentry i korridoren. Vi har 26 rum med 76 bäddar fördelat på 4 hus. För dem som vill laga mat och sköta sig själva finns det, i ett av husen, kök och matsal. I Gammelgården finns reception, café och matsal med frukostbuffé för den som vill köpa till det”, fortsätter Jeanette och Johan.

Här kommer en ledande fråga... visst erbjuder ni mer än boende här på vandrarhemmet?
”Absolut! Den som vill kan hyra lokaler för fester och liknande för upp till 30 personer. Vill man rodda allt själv kan man hyra kök och lokal i vandrarhemmet och i Gammelgården kan man boka med mat. Vi har också en liten bigård här på tomten samt en liten shop där vi säljer våra egna biprodukter – som honung, bivaxsalvor och hemmagjord müsli. Dessa produkter säljer vi också via vår helt nya webshop bivaxco.se”, förklarar Jeanette.

Ni slog upp dörrarna vid påsk, mitt i pandemins utbrott, hur har säsongen varit?
”Inför öppningen var påsken helt fullbokad, främst av norrmän. Vi hade också 5 bröllop planerade under vår och sommar. När pandemin slog till bokade alla av och när vi öppnade till påsk var det helt tomt här. Det är klart att man blev ledsen och orolig. Vi missade många veckor under försäsongen men både högsäsongen och eftersäsongen har varit bra. Speciellt eftersäsongen då vi har haft många vandrare och cyklister här. Vi har fortfarande efterfrågan på rummen och har bestämt att vi ska ha några rum tillgängliga året ut”, berättar Johan och Jeanette vidare.

Vad har ni för planer framåt?
”Vi kommer att fortsätta med höstens söndagsmys, med sopplunch och fika, som vi har fått så himla go respons på. Vi planerar också för en jul på vandrarhemmet. Ju mer vi tänker på det ju mer känner vi att det här huset måste öppnas upp till jul. Julen här måste ju vara magisk! Allt är inte spikat ännu men låt oss säga att det kommer att bli julaktiviteter med olika inslag här på vandrarhemmet.”

Ni är ju nya kunder hos oss på Sparbanken Tanum, får vi fråga varför ni har valt oss som er bank?
”Vi blev tipsade att snacka med Sparbanken Tanum eftersom det skulle vara en personlig bank. Vår rådgivare, Magnus Jonasson, har verkligen vågat kliva ur den klassiska bankkostymen och har hela tiden varit nära och brytt sig. På riktigt! Bara en sån sak som att han ringer och frågar hur vi har det och om banken kan hjälpa på något vis - det är stort. Med den servicen spelar det ingen roll om räntan skulle vara lite högre.”

På banken tackar vi för de fina orden och önskar fortsatt lycka till. En jul på vandrarhemmet låter magiskt tycker vi!

2020-12-03

 

 

Emil kom 3:a på SM i hamburgare!

Gastro Box, Lysekil

Tidigare i september gick SM i Hamburgare (arrangerat av Mugwort's BBQ Shack) av stapeln i Gråbo i Lerums Kommun. I startfältet fanns vår kund Emil Larsson som till vardags driver foodtrucken The Gastro Box. I kategorin ”Folkets röst” kammade Emil hem en tredjeplacering med sin chili- och vitlöksmarinerade portabelloburgare med aioli och lök. Vi har träffat pristagaren hemma på Vitveten, för att prata mer om tävlingen och om The Gastro Box

Grattis till den fina placeringen i SM! Hur kändes det att ta hem en pallplats i en så stor tävling?
”Det var kul och inte alls väntat. Det var väldigt många duktiga deltagare från Umeå i norr till Malmö i söder. Det är roligt att man kan tävla i mat och kul att min hamburgare uppskattades”

Berätta om tävlingen dess regler?
”Huvudingrediensen i burgaren ska vara nötkött men får ha inslag och tillbehör av fläskkött. Eftersom det är ett SM krävs att laget är hemmahörande i Sverige och att lagledaren är folkbokförd här. I tävlingen fanns professionella kockar men också amatörer som kändes luriga med sina klotgrillar och familjerecept. I Hamburger SM finns 2 tävlings-kategorier där vinnarna utses av juryn respektive folkets röst”

Berätta om hamburgaren som du tävlade med?
”Jag har en kantarell-burgare som är uppskattad och som många tyckte att jag skulle tävla med. Jag kände dock att jag ville göra något nytt inför tävlingen. Eftersom det är höst ville jag gärna använda svamp, något som jag också är bra på. Därför blev det en burgare med chili- och vitlöksmarinerad portabello med aioli, lök. Och ett bra bröd på det”

Berätta om The Gastro Box?
”Jag köpte foodtrucken för 3 år sedan och började så smått med lite helger och några event. Att Sparbanken Tanum hjälpte till att få ner kostnaderna gjorde att jag vågade säga upp mig och satsa helt på The Gastro Box för ungefär 1,5 år sedan. I foodtrucken gör jag hamburgare med riktigt bra och närproducerade råvaror. Köttet kommer idag från Kustcharken men jag har en önskan att komplettera det med att köpa kött direkt från bönderna här i Lysekils kommun. Utöver lunchserveringen i Lysekil har jag också en del catering - både privat och till företag”

Du har ju en annan lite speciell hamburgare med blåmögelost och pepparkaka. När får vi se den på menyn igen?
”Jag körde den en vecka vid jul förra året och folk frågar fortfarande efter den. Så jag har bestämt mig för att köra den hela december i år. Men jag vägrar att gör den innan det”

Sist men inte minst. Varför väljer du att vara kund i Sparbanken Tanum?
”När vi flyttade hit hörde vi så mycket gott om Sparbanken Tanum att vi kollade upp banken och valde att bli kunder. Det har funkat bra både med företaget och privat. Det är en bank som är lätt att ha att göra med”

Vill du prova Sveriges tredje godaste (och Västsveriges godaste hamburgare) hittar du Emil och The Gastro Box i Lysekil – året om! Ett måste att besöka tycker vi på banken.

29/9 2020

 

 

75-årsjubileum för GBM Marin!

Rolf Hansson, GBM Marin

Det kan ju kännas som att det är mycket som går dåligt och är negativt i dessa tider. Men det finns faktiskt branscher och företag som blomstrar mitt i krisen! Ett exempel på det är båtbranschen. Ett av våra företag i denna bransch är det anrika GBM Marin som ligger placerat i vackra Havstenssund. Just i år firar även GBM Marin 75 år! En högst ovanlig ålder inom båtbranschen. Även om det planerande 75-årsfirandet nu inte blir av så har verksamheten fått lägga in en högre växel i takt med en ökande efterfrågan. Självklart åkte vi ut och tog ett snack med VD Rolf Hansson om detta.

Hej Rolf! Berätta, vad gör ni här på GBM Marin?
”Man kan väl säga att båten är centrum i allt vi gör här. Vi säljer och levererar båtar, servar och förvarar dem under vinterhalvåret. Sedan har vi butiken som säljer allt man kan tänkas behöva för båtlivet samt gästhamnen och sjömacken här utanför som med dess läge mitt i farleden är högt efterfrågade. Vi har 15 året runt-anställda och våra kunder kommer från hela Sverige.”

Grattis till 75-årsjubileumet! Varför tror du ni ”hållt” såhär länge?
”Tack! Jag tror att om man ska hålla länge i båtbranschen behöver man tänka långsiktigt, och det har vi gjort. Sedan tror jag att vi har lyckats bygga upp ett gott rykte och ett starkt varumärke genom alla dessa år.”

Hur ser er historia ut? Hur gick det till när företaget startade?
”Byggnaden här i Havstenssund byggdes 1945 och då var det både ett båtbyggeri och en konservfabrik. I början av 60-talet var GBM det första företaget i Sverige som erbjöd plastbåtar, tidigare hade det ju bara funnits träbåtar. När man sedan på 70-talet tvingades satsa på en bransch istället för två och man stod inför valet mellan att fortsätta vara båtbyggeri eller konservfabrik så föll valet på båtbranschen. Sedan dess har vi varit ett renodlat båtföretag. Företaget har genom alla 75 år funnits i vår familj och idag är det jag och min syster som äger det.” Vill man läsa mer om GBM’s historia finns en hel berättelse på deras hemsida

Hur har Corona-pandemin påverkat er?
”Vi åker alltid och ställer ut på båtmässan i Göteborg och Stockholm. Den i Stockholm blev delvis inställd i år på grund av restriktionerna och då kände vi oss lite osäkra på om vi skulle bli påverkade eller inte. Men allt eftersom våren har gått har vi fått mer och mer att göra. Nu har vi nått All Time High, så det är roligt. I övrigt hade vi lite jippon inplanerade i samband med 75-årsjubileumet men det har vi varit tvungna att ställa in. Sedan börjar det bli svårt att hitta produkter att köpa in med tanke på att hela båtbranschen går bra. Det börjar ta slut på grejer helt enkelt. På den fronten är vi lite kräsna också då vi ur ren kvalitésynpunkt valt att enbart jobba med nordiskt tillverkade produkter.”

Vad är det bästa med att jobba med båtar?
”Det är ett väldigt roligt jobb med tanke på att man säljer något som människor har trevligt av. Och det är kul att får vara en del av.”

Vad är ditt bästa tips till den som ska köpa båt?
”Att man ska satsa på etablerade varumärken, och att man ska köpa av ett företag. En stor fördel med det är att man har garantier och ett bättre konsumentskydd. Då kan man vara säker på att man får något bra och att det kommer bli lättare att sälja i framtiden om man skulle vilja det.” 

Vi önskar GBM Marin all lycka till i kommande säsong och i åren framöver. Vill du läsa mer om företaget? Då kan du läsa mer på GBM Marins hemsida.

22/7 2020

 

 

Full fart i Rabbalshede Krafts nya vindparker!

Arbetare från Rabbalshede Kraft

Just nu bygger Rabbalshede Kraft två nya vindkraftsparker på västkusten. Totalt sett kommer det att bli 6 nya vindkraftverk som tillsammans har en kapacitet att leverera el till ungefär 7400 villor! 

En strålande vacker majdag fick vi möjligheten att åka ner till ”byggena” där det jobbades på för fullt med att gjuta fundament och färdigställa den infrastruktur som krävs för att kunna bygga dessa enorma vindkraftverk. Som exempel behövs det breda och raka vägar där extremt långa transporter kan komma fram. Under vårt besök fick vi faktiskt se en testkörning där det säkerställdes att en vinge kan komma fram. Vingarna är nämligen den längsta delen att transportera eftersom de kommer hela (till skillnad från det övriga vindkraftverket).

Vi ställde massor av frågor till Rabbalshede Krafts projektledare Anton och Tony samt Johan som är teamledare för projektutveckling. På plats från Rabbalshede Kraft var också Tobias för att se på gjutningen och testkörningarna.

Hej på er! Berätta om projektet?
”Vi bygger två vindkraftsparker som ligger bara någon mil från varandra. Den ena i Sköllunga som ligger i Stenungssunds kommun och den andra vid Högen i Lilla Edets kommun. Parkerna kommer att få tre vindkraftverk var.”

Hur stora är vindkraftverken?
”De kommer att bli 180 meter i totalhöjd. Med totalhöjd menas från botten till där rotorbladet står rakt upp. Navhöjden är 111 meter och vingarna är 69 meter långa. Effekten på dessa vindkraftverk är 3,5 MW (megawatt).”

Hur mycket ska det blåsa för att vindkraftverk ska kunna producera energi?
”Lite generaliserat kan man säga att vinden behöver vara mellan 3-4 m/s för att vindkraftverken ska börja omvandla energi. De vindkraftverk vi bygger här kommer att börja omvandla energi vid ungefär 4 m/s.”

Kan det blåsa för mycket?
”Absolut! Vid för kraftig vind blir slitaget på vindkraftverk och fundament för stora. Då stängs de antingen av eller går ner i effekt. Vindkraftverken ”stängs ner” vid ungefär 25 m/s men de kan också slås av innan om mätarna registrerar ett för högt medelvärde samtidigt som turbulensen blir för hög.”

Hur mycket energi kan ett vindkraftverk producera?
”Dessa vindkraftverk kommer att ge cirka 74 Gwh per år. Det räcker till ca 7400 villor med ett elbehov av 10.000 kWh (vilket är ett normalt elbehov för en nyproducerad villa.)”

Hur lång tid tar ett sådant här projekt?
”Först har vi en tillståndsprocess. Detta kräver många utredningar (natur, kultur, buller, skugga, människovärdet och inte minst produktion). Sedan har vi i Sverige en överklagandeprocess med flera olika domstolar. Men när ett projekt har vunnit ”laga kraft”, som det heter, betyder inte det att det är ”home-safe” ännu. Projekten måste även genomgå en kritisk ”Due dilligence”-process för att redovisa att man har alla tillstånd, markavtal mm. När man väl har finansiering så kan man börja arbetet med att boka upp entreprenörer för markarbetena, fundament, beställa vindkraftverk, påbörja vägarbeten, montage av vindkraftverk, elinkoppling etc. Denna process tar ofta runt 2 år. Så mellan 7-10 år kan det ta från det man tittar på ett område till att en vindkraftpark är driftsatt och omvandlar energi.”

Vad är de största utmaningarna med ett projekt som detta?
”I just detta projekt så är den största utmaningen att förutse vad Covid-19 kan skapa för problem. Vi har leveransbesked men vi har fortfarande ett risktänk med att ”vad händer om montage-teamet inte kan komma in till Sverige under resning?”. Vi frågar leverantörer varje vecka om deras status och än så länge ser vi inga indikationer på att de är försenade. Men det är en osäker värld vi lever i.”

Hur har pandemin påverkat Rabbalshede Kraft i övrigt?
”Än så länge så har vi varit förskonade från själva viruset. Vi märker dock hur det påverkar kunder, leverantörer och samarbetspartners. Men än så länge pågår vår verksamhet som vanligt, förutom att vi gjort det vi kan för att minska smittspridningen på våra kontor, vindparker och byggarbetsplatser. Vi har också ställt om till mycket digitala möten och följer noga Folkhälsomyndighetens råd och försöker stödja lokalt där vi kan.”

Hur ser ni på framtiden - vad har ni för planer?
”Vi håller på med flera vindkraftsprojekt som är egenutvecklade. Vi har även ett mål att bli en av nordeuropas ledande aktörer inom vindkraft. Då tillkommer inköp av tillståndsgivna projekt och att vi letar efter nya områden för att bedriva projektering på lång sikt. Vi har även startat idéer kring att bedriva solcellsparker inom en snar framtid.”

Tack till Rabbalshede Kraft för att vi fick hälsa på och lycka till med både pågående och framtida projekt! 

27/5 2020

 

 

MedQtech i Grebbestad deltar i utvecklingen av Corona-snabbtester

MedQtech, Grebbestad

Visste du att Tanums kommun har ett företag som jobbar med utvecklingen av snabbtester för coronaviruset? Företaget heter medQtech AB och har sitt kontor i Grebbestad. Deras jobb just nu är att hjälpa företag som utvecklar snabbtester av covid-19 att säkerställa att testerna har tillräcklig hög tillförlitlighet. Spännande va? Vi har pratat med Therese Albinsson på medQtech för att höra mer om detta.

Hej Therese, vad händer hos er på medQtech?
"Vi har fått förfrågningar från Kina att stötta upp produktgodkännande i Europa av snabbtester för Corona. Ett av testen är för hemmabruk och ett annat för vårdcentralen/sjukvården. Med våra kontakter och kunskap kan vi effektivt hjälpa företag att snabbare få produktgodkännande i EU, så att produkter för Corona-test skall kunna säljas på exempelvis Apotek men även finnas tillgängliga i sjukvården."

Vilken är er roll i framtagandet av dessa corona-tester?
"Våran roll är att hjälpa företagen att säkerställa att testerna har tillräcklig hög tillförlitlighet. Vi skriver en hel del dokumentation och vi granskar informationen på produktblad så att det är förståeligt för de personer som skall använda testerna. Vi granskar också att underlagen uppfyller alla krav. Förhoppningsvis kommer det komma fler självtester för Corona som privatpersoner kan använda. Våran roll på medQtech AB är att stötta företag med att skriva dokumentation för produktgodkännande för medicintekniska produkter."

Hur känns det att få vara en del av detta?
"Att kunna hjälpa till och se att det arbete vi lägger ner är till nytta för hela samhället känns otroligt viktigt. Att vi från medQtech nu är med att hjälper till med att få fram snabbtester för Corona-tester till hela samhället känner vi oss extra stolta över."

Har ni tvingats ändra ert arbetssätt på grund av Coronas framfart eller kan ni jobba på som vanligt?
"Vi har egentligen inte ändrat våra arbetssätt, förutom ställt in våra tjänsteresor. Vi jobbar redan mycket på distans med digitala verktyg och har en egen IT-lösning som gör att vi kan arbeta effektivt och på distans tillsammans med kunderna. Vi fortsätter jobba från vårat kontor i Grebbestad. Vi säljer inga produkter, utan hjälper bara andra företag som vill etablera sina produkter på marknaden."

Från banken tackar vi för att vi fick berätta om ert arbete i kampen mot Corona och för den viktiga insats ni gör. Heja er!

31/3 2020

 

 

Västerbygg AB - ett växande byggföretag i Grebbestad

Simon Buhr och Björn Listad på Västerbygg AB

Väster Bygg AB är ett växande byggföretag i Grebbestad som expanderat med 17 anställda på 8 år, imponerande! Vi åkte och träffade Simon Buhr och Björn Listad för att ta ett snack om deras företag och om framtidssynen i byggbranschen.

Hej Björn och Simon! Berätta om ert företag?
”Vi startade 2012. Då var vi egenföretagare och hade varsitt bolag, men bestämde oss då för att slå ihop våra firmor och starta ett AB. Så från början var det bara vi två men det blev mer och mer jobb med åren och idag är vi ett glatt och härligt gäng med både killar och tjejer. 17 anställda är vi idag.”

Imponerande! Vad för tjänster erbjuder ni?
”Vi är en totalentreprenadsfirma så vi gör allt från koja till slott skulle man kunna säga. Mycket ROT-uppdrag. Vi gör även en del jobb åt kommersiella aktörer men privatmarknaden är helt klart störst! Vi har även ett till bolag som heter Västerkonsult som vi startade 2016. Där hyr vi ut verktyg och maskiner, ja allt till bygget. För såväl privatpersoner som proffs.”

Hur ser ni på framtiden?
”Ljust, det ser bra ut. Vi ser en uppåtgående trend, allt fler vill renovera och bygga nytt. Vår styrka ligger i att vi kan vara flexibla i och med att vi är många medarbetare. Det gör att vi kan åka ut relativt snabbt vid mindre jobb och minska väntetiden hos kunden. Annars vill vi fortsätta ha kul tillsammans i framtiden och inbringa fler projekt. Vi vill vara den trygga byggleverantören för kunden.” 

Vilket är ert drömprojekt?
”Vi håller på nu med just ett sådant projekt här i närområdet. Vi får jobba med mycket fina material och lite ovanliga detaljer. Det är ett sådant typ av projekt man bara gör en gång i livet i princip. Det är oerhört roligt att få ta del av, och man känner en glädje och stolthet att kunden vänt sig till just oss för detta.”

Häftigt! Har ni något annat projekt ni är extra stolta över?
”Vi är stolta över alla våra projekt. Alla kunder är lika viktiga. För oss är det lika viktigt att göra ett bra jobb oavsett om vi sätter in ett fönster eller bygger en hel villa.”

Tack så mycket Björn och Simon för intervjun! Vi på Sparbanken Tanum är stolta och imponerade över VästerByggs framgång och expansion de senaste åren och önskar dem all lycka till i framtiden! 

12/3 2020

 

 

UF-företaget Project Socks

Project Socks UF

I dag vill vi skriva några rader om ett gäng killar som i sitt UF-företag erbjuder något helt nytt på den svenska marknaden – nämligen en sockslinga som garanterat sparar tid i tvättstugan!

Hugo Ljunggren, Oscar Landgren, Viktor Gustavsson, Filip Gunnarsson och Gabriel Dräckes går sista året på ekonomiprogrammet vid Strömstad Gymnasium. Tillsammans har de startat UF-företaget Project Socks UF som säljer kvalitetssockar av bambu samt den smarta sockslingan som gör att man slipper udda strumpor och socksortering efter tvätt.

Nyfikna som vi är har vi så klart träffat killarna för att ta reda på lite mer...

Hej, berätta om Project Socks UF?
”Project Socks UF började med att sälja kvalitetssockar i bambu som är väldigt sköna men också ett bra miljöval. Efter att ha sett problemet med socksortering och udda strumpor i tvättstugan började vi söka runt för att se om det fanns något som kunde underlätta detta. Först tittade vi på flera olika sockklämmor innan vi hittade denna som vi döpte till ”Sockslinga”. Först var sockslingan mest tänkt som en kringprodukt men nu tror vi att det är den som kommer att bli den stora grejen!”

Hur fungerar sockslingan?
”Man parar ihop sina smutsiga strumpor och fäster dom i de justerbara öglorna. När sockslingan är full tvättar man hela slingan och hänger upp den direkt på tork vilket gör att man slipper att sortera!”

Vad har ni fått för respons på sockslingan så här långt?
”90% säger att den är smart. Ganska många har frågat om den inte ”slår” i tvättmaskinen och om den färgar av sig på strumporna. Men det gör den inte. Vi har testat och den varken låter eller färgar av sig.”

Hur gör man om man vill köpa antingen sockar eller sockslingan av er?
”Vi finns på Facebook under namnet Project Socks UF och på Instagram under samma namn. Där kan man kan skicka meddelanden till oss. Det går även bra att skicka en beställning till mejladressen eller att besöka oss på någon av de mässor och marknader som vi kommer att vara med på. Dessutom har vi en nätbutik på hemsidan där man kan beställa.”

Hur är det att driva ett eget företag?
”Det är roligt men det är också mycket jobb. Det är en bra erfarenhet samtidigt som det är kul att få tjäna pengar och se att det går att starta ett eget företag. Det är också ganska fritt på så sätt att vi styr vår tid mycket själva. Sedan är det roligt att få jobba tillsammans med kompisar.”

Varför valde ni Sparbanken Tanum som bank till ert UF-företag?
”Vi hade kontakter på banken sedan tidigare. Men det är också skönt att det är en lite mindre bank där man får både lättare och snabbare hjälp!”

PS. Undrar du vad UF-företag betyder? Jo! UF står för Ung Företagsamhet och innebär att eleverna under ett år får starta, driva och avveckla ett företag.

10/12 2019

 

 

Nytt Bed and Breakfast i Hamburgsund

Under året har ett nytt Bed & Breakfast byggts upp i Hamburgsund. Så centralt man kan komma, mitt emot Pipers Glace Hamburgsund och Ica Supermarket Skutan ligger Hamburgsunds Bed & Breakfast med 10 sprillans nya rum, alla med eget badrum och balkong. Med Hamburgsunds Fisk och Skaldjur, Sunnegabet Seafood Restaurant och Gunnars Galleria som närmsta grannar är det svårt att tänka sig ett bättre läge. Bengt-Ove, Stefan och Hans på Gunnar Johansson och CO berättar om projektet: 

”Alla rum på Hamburgsunds Bed and Breakfast har hotellstandard med både badrum och balkong. Även frukost ingår. Totalt har vi 10 rum, varav 4 stycken fyrbäddsrum och 6 stycken dubbelrum. Det är ett B&B med modern känsla där vi har försökt att tänka så lokalt som möjligt. Som exempel har vi valt att köpa alla sängar från Sleeping World som är en lokal sängproducent från Brastad. Frukost serveras under högsäsong på Sunnegabet Seafood Restaurant som ligger en trappa ner. Under lågsäsong fixar Ica Supermarket Skutan en frukostkasse att äta på rummet. Vid större antal bokningar kommer frukost att serveras på Sunnegabet även utanför högsäsong.”

Hur känns det att det äntligen är färdigt?
”Det känns skönt! Vi har haft en vision om hur det ska bli och så har det också blivit, så det är jättekul. Det är också roligt att första helgen blev fullbokad! Trots att vi inte gjorde så mycket väsen av oss har de första bokningarna börjat rulla in, så det känns positivt.”

Vad händer nu? Har ni några planer på gång? 
”Det är många som är nyfikna på hur det har blivit så vi kommer att hålla öppet hus någon lördag framöver. Vi kommer att dela inbjudan på våra sociala medier. Vi har också en plan på att varje rum ska få en tavla med motiv av en båt från Hamburgsund samt att korridorerna ska få tavlor med motiv från vackra platser i omgivningarna som fotats av Jonathan Johansson. Intill bilderna kommer det även att finnas beskrivningar på hur man tar sig till platserna.”

Hur gör man för att boka rum på Hamburgsund Bed and Breakfast? 
”Man kan gå in på vår hemsida. Där kan man läsa mer om oss och boka online. Det går också bra att ringa oss.”

Varför har ni valt Sparbanken Tanum som er bank?
”Vi har följt Sten Andersson som var vår rådgivare sedan många år tillbaka. Han har hjälpt oss jättemycket under åren, inte minst genom att vara ett värdefullt bollplank. Det har också varit till stor nytta att ha ett lokalt bankkontor som hanterar kontanter här i Hamburgsund.”

Från bankens sida är vi jätteglada för Hamburgsunds nya Bed and Breakfast. Så här säger vår numera pensionerade rådgivare Sten som följt projektet på nära håll sedan start:
”Hamburgsund har varit en vit fläck på kartan när det kommer till hotell, vandrarhem och andra korttidsboenden. Att Hamburgsund får ett Bed and Breakfast är en viktig satsning som kommer att ge mycket positivt, inte minst till alla restauranger och butiker. Det ena drar det andra vilket skapar ett mer levande samhälle, året runt.” 

Lycka till! Vi tror att Hamburgsund Bed and Breakfast kommer att bli succé med sina lyxiga rum och fina läge.

29/10 2019