Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
Familjejuridik
App, internetbank och BankID
Händelser i livet

Säkerhet och bedrägeri

Vi lägger stort fokus på säkerhet och att ha säkra lösningar för alla våra tjänster för att du ska kunna känna dig trygg som kund. Du kan också hjälpa till genom att skydda dina koder och personliga uppgifter. På så sätt skapar vi - tillsammans - en hög banksäkerhet och minskar risken för bankbedrägerier.

Three colleagues having a meeting in front of a computer

Undvik bedrägerier

Bästa chansen att stoppa bedragaren är att aldrig använda BankID eller dosa på uppmaning av någon annan. Och håll hårt i dina kortnummer, koder och lösenord. Skaffa kunskap och sprid den! Läs mer om bedrägerier och hur du kan skydda dig mot dem.

Kvinna står och pratar i telefon på kontoret

Anmäl bedrägeri

Misstänker du att någon utsatt dig för bedrägeri, eller har du upptäckt något onormalt eller konstigt i någon av våra digitala tjänster? Kontakta oss omgående på telefon. Om du är kund hos annan bank så kontaktar du din bank.

Man sitter vid en betongpelare och jobbar på sin laptop

Säker identifiering

Vi har tagit fram säkra inloggningsmetoder för att du på ett säkert sätt ska kunna använda våra tjänster över telefon, mobil och internet. En säker identifiering innebär trygghet för dig som kund.

Leende äldre man ligger och läser i skoffan med en liten vit hund på magen

Säkra tjänster

Din säkerhet är vår högsta prioritet. Därför ser vi kontinuerligt över våra tjänster och tar fram rekommendationer hur du använder dem på ett säkert sätt.

Öka tryggheten genom att anpassa våra produkter

Öppna och stäng kort för internetköp

  • Du kan öppna/stänga ditt bankkort för internetköp efter dina behov.
  • Du kan också öppna/stänga bankkortet för automatuttag efter dina behov.
  • Tänk på att spärra kortet snabbt om det kan ha kommit i orätta händer.

Ändra i internetbanken eller appen

  1. Gå till Kort.
  2. Välj kort genom att klicka på det.
  3. Under Hantera kort - klicka dig vidare till det du vill göra.

Välj beloppsgräns för överföringar

  • Välj en låg daglig beloppsgräns.
  • Sätt en tillfällig högre beloppsgräns, när du behöver göra en större överföring.
  • Om du vill höja beloppsgränsen över din högsta möjliga gräns behöver du kontakta oss.

Ändra i internetbanken

  1. Gå till Övriga tjänster.
  2. Klicka på Säkerhet.

Ändra i appen

  1. Gå till Profil.
  2. Klicka på Säkerhet.

Välj beloppsgräns för Swish

  • Välj hellre en låg beloppsgräns och höj vid behov.
  • Sätt en tillfällig högre beloppsgräns vid större betalningar.
  • Vid en högre tillfällig beloppsgräns kan du behöva göra en digital ID-kontroll och skanna ditt svenska pass eller nationella ID-kort.

Ändra i internetbanken

  1. Gå till Övriga tjänster.
  2. Klicka på Swish.

Ändra i appen

  1. Gå till Profil.
  2. Klicka på Swish.

Tänk till innan du identifierar dig och signerar

Tips för Mobilt BankID och säkerhetsdosan

  • Använd aldrig e-legitimation (Mobilt BankID) eller säkerhetsdosan om någon oväntat kontaktar dig.
  • Läs alltid texten innan du loggar in eller godkänner.
  • Kontrollera vem eller vilket företag du identifierar dig för.
  • Vad är din avsikt – Logga in, signera en betalning eller ett avtal?
  • Om du betalar eller signerar – kontrollera till vilken mottagare.

 

Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.

BankID

Banksäkerhet i vardagen

Spärra ditt kort och byt koder

Om du har förlorat ditt kort så bör du omedelbart spärra det. I internetbanken och appen kan du spärra och ersätta ditt bankkort dygnet runt. Om du behöver spärra ditt betal- och kreditkort når du oss på telefon 08-411 10 11. Om du blivit av med det utomlands, spärrar du det på telefon 08-411 10 20.

Spärrtjänst

Om du till exempel har förlorat ditt BankID eller säkerhetsdosa är det viktigt att omedelbart spärra dessa.

Varning för falska BankID-sms

BankID varnar återigen för en ökning av falska sms, som ser ut att komma från dem eller InfoSMS. I sms:en kan det till exempel stå: 

"Ditt BankID måste förnyas inom 24 timmar. Förnya här: https://bankid-aktivering.com"

Länken leder till olika sidor där användaren blir uppmanad att skriva in sitt personnummer. Det avslutas med att du ska bekräfta via din bankdosa.

Mer om säkerhet

Penningtvätt och terroristfinansiering

Att motverka penningtvätt och terroristfinansiering är prioriterade områden i Swedbank. Penningtvätt och finansiering av terrorism är ett stort hot mot finanssektorns stabilitet och rykte. Som bank måste vi kunna identifiera och försöka förstå riskerna med penningtvätt och finansiering av terrorism för att klara av att implementera förebyggande åtgärder.

Frågor?

Har du frågor om hur du använder dina tjänster på ett säkert sätt? Välkommen att kontakta oss.

Kontakta oss