Sponsring

Sparbanken Tanum ser lokala kultur- och miljösatsningar och ett rikt lokalt föreningsliv som en viktig del i vår verksamhet.
Vid sponsring ska Sparbanken Tanum:
- Alltid skriva avtal
- Följa bankens värderingar i sponsorverksamheten
- Sträva efter balans i sponsorverksamheten mellan idrott, kultur och samhälle
- Sponsra breda och folkliga verksamheter där vi via föreningar och organisationer når många människor i vårt verksamhetsområde och där sponsringen bidrar till lokal nytta
- Mäta och följa upp all sponsorverksamhet
- Helst erbjudas att medverka vid aktiviteter där vi möter ledare, medlemmar, styrelse, publik, ungdomar och föräldrar
- Sponsring skall endast ske till ideella föreningar eller projekt
- Privatpersoner med eget vinstintresse får inte förekomma i sponsringsobjekten
- Vid större sponsoråtagande ska vi vara huvudsponsor och ingen verksamhet som konkurrerar med Sparbanken Tanum bör medverka
Sparbanken Tanum ska undvika:
- Att skriva sponsoravtal där möjligheterna till affärer är begränsade
- Att sponsra enskilda individer
- Att sponsra riskfyllda verksamheter som vissa motor-, äventyrs- och kampsporter
- Att sponsra extrema verksamheter som strider mot bankens värderingar, inom t ex etik, moral och miljö
- Passiv och rutinmässig bidragsverksamhet
- Indirekt sponsring, detta kan till exempel vara bidrag till galor som sedan låter överskottet gå vidare. Vi ger i så fall bidrag direkt.
- Att skriva avtal med enskilda lag inom en förening, utan enbart med huvudföreningen
- Att sponsra skolresor och dylikt
Mervärden för Sparbanken Tanum:
Ett sponsringssamarbete ska även innehålla mervärden för Sparbanken Tanum genom till exempel:
- Att vi är föreningens bank med tillhörande tjänster såsom konto, internetbank och kort
- Att vår logotype finns med i föreningens marknadsföring, exempelvis länk från föreningens hemsida till vår
- Att vi har möjlighet att erbjuda ekonomisk information till styrelse och medlemmar
- Att erbjuda rationell kontant och korthantering
- Att vi har rätt att omnämna föreningen i vår egen marknadsföring, exempelvis på vår hemsida