Hoppa till textinnehållet

Bli kund i Sparbanken Tanum

Vill du bli kund i Sparbanken Tanum? Då har du kommit rätt! Fyll i dina uppgifter i formuläret och vi ringer upp dig för att berätta mer. Här kommer fyra anledningar till varför du borde välja Sparbanken Tanum som din bank:

  • Du får personlig service och slipper långa telefonköer.
  • Vi har inga aktieägare eller dyra VD-bonusar, istället går vår utdelning till lokala föreningar i form av sponsring.
  • Vi hanterar kontanter och har öppet fem dagar i veckan.
  • Vi är en lokal bank som alltid jobbar för norra Bohusläns bästa.

Hur gör man för att byta bank?

Frågor och svar om att byta bank

  • När du bestämt dig för att byta bank blir du inbjuden till ett möte (på kontor eller digitalt) där din nya rådgivare hjälper dig att lägga upp konton, lån, sparande och andra banktjänster. Rådgivaren hjälper dig också att avsluta alla tjänster i din gamla bank samt att föra över alla pengar du har i den gamla banken till den nya. 

  • Efter 3-5 dagar har du tillgång till alla konton, produkter och tjänster som du fick när du bytte bank. Har du lån eller aktie- och fondsparande som ska flyttas från din gamla bank kan det ta lite längre tid.

    Efter ungefär en månad när vi ser att allt fungerar med dina nya konton, in- och utbetalningar samt autogiron så avslutar vi de konton och tjänster du hade i din gamla bank. 

  • Det enda du behöver göra själv är att meddela dina nya kontouppgifter till din arbetsgivare, CSN, Försäkringskassan eller andra som du får utbetalningar ifrån. Om du har autogiro, e-faktura eller andra stående överföringar eller betalningar behöver du avsluta dessa i din gamla bank och lägga upp i din nya bank. Resten tar din nya rådgivare hand om. 

  • Nej, du kan inte behålla ditt gamla kontonummer utan du får ett nytt när du bytar bank. 

  • Ta reda på vad för konton, produkter och tjänster du har i din gamla bank och fundera på vad du skulle vilja ha för produkter och tjänster i den nya banken. Ta också reda på vad för stående överföringar eller autogiron du har som du vill lägga upp i den nya banken. Tänk på att också ha med dig legitimation och säkerhetsdosan samt de kort som tillhör den gamla banken till mötet.

     

    Här kan du kolla in vår checklista med saker som kan vara bra att ha lite koll på inför ditt möte med banken.

  • Om du har lån som du vill flytta med dig måste du lämna in en låneansökan till oss. Vi gör en kreditprövning och när det nya lånet blir beviljat så löser vi det gamla lånet i den gamla banken. Har du bolån kan det vara bra att beställa ett amorteringsunderlag hos din gamla bank och ta med till mötet med oss.

  • Ditt mobila bankID fortsätter att fungera tills dess att det går ut oavsett vad för bank du har. För att kunna fortsätta använda Swish behöver du anmäla ditt mobilnummer i den nya banken.

     

    Här har vi samlat information kring hur du kommer igång med dina vardagstjänster efter att du bytat bank.

  • Efter bankbytet är klart stängs din gamla internetbank ned och du kan inte längre komma åt dina konton. Det är därför viktigt att du anmäler ditt nya kontonummer till din arbetsgivare så tidigt som möjligt och att du har fått över e-fakturor och andra autogiron samt stående överföringar till den nya banken. Kom förberedd till ditt möte med banken så missar du inget! Skulle du få problem med något efter bankbytet så hjälper vi dig såklart. 

Så säger våra kunder:

Så tänker Jon när han väljer bank

Om Sparbanken Tanum...

Är det egentligen nån skillnad mellan olika banker? Man sparar, lånar och betalar, får hjälp med familjejuridik och försäkringar. Rådgivarna är licensierade och kunniga, för sån är lagen. Så är det egentligen någon skillnad mellan olika banker? Jo, Sparbanken Tanum är en annorlunda bank. Vi är självständiga och fattar alla beslut här i norra Bohuslän. Pengarna som du sparar lånar någon annan här hemma. Dina sparpengar och bankens vinster stannar kvar här och gör bygden starkare.

Sparbanken Tanum är en fristående bank med kontor i Tanumshede och Hamburgsund. Förutom hög kompetens inom privat-, företag-, placering- och försäkringsrådgivning hanterar vi också kontanter. Vi tar snabba beslut när du behöver låna, hjälper barnen att tömma sina spargrisar och finns alltid tillgängliga utan omvägar. Som kund i Sparbanken Tanum får du alltid prata direkt med din rådgivare och slipper långa telefonköer samt anonyma banktjänstemän.

En annan sak som är väldigt viktig för oss är sponsring. Visste du att Sparbanken Tanums enda "utdelning" är i form av sponsring? Vi har nämligen inga aktieägare eller VD-bonusar. Istället sponsrar vi föreningar och projekt som gör norra Bohuslän starkare. Det tycker vi är både roligare och bättre!