Hej på er! Berätta om Anacka och vad ni jobbar med!
”Anacka har funnits i 20 år och har sedan Annette Ögren och Robert Carlén grundade företaget arbetat med målstyrd affärsutveckling. Det kan till exempel handla om att hjälpa företag att sätta relevanta strategiska mål, men också att operativt stötta företag att nå resultat – oavsett om det handlar om att rekrytera personal, bli mer lönsamma, förvärva ett bolag eller något annat. Många företag kommer till oss för att de vill göra en förflyttning för sitt bolag. Då hjälper vi till att utforma ett anpassat ägardirektiv, som tydliggör ägarnas ambitioner och mål med företaget. Vi arbetar sedan tillsammans med styrelsen för att säkerställa att bolaget styrs efter ägardirektivet. På Anacka jobbar vi också med ägarskifte, och med vår kollega Andreas Molander i spetsen kan vi ge allt från råd i enskilda delar till att ta ett helhetsansvar.”

Spännande! Berätta mer om hur ni jobbar med ägarskifte?
”Att sälja ett företag är ofta komplext, tidskrävande och känslosamt. Här på Anacka vill vi inte bara skicka ut en annons och hoppas på att någon nappar. Vi vill vara med, ta ansvar och hjälpa kunden genom hela resan. Om man funderar på att sälja kan vi hjälpa till att bolla alternativ och fatta kloka beslut på både lång och kort sikt. Skulle det leda till en försäljning, vilket inte är säkert, kan vi nyttja vårt breda kontaktnät med unik tillgång till potentiella köpare.

Vad driver er att jobba med just detta?
”Det är fantastiskt att få följa alla dessa fina bolag längs hela kusten och hjälpa dem att växa och utvecklas. Om företagen mår bra och är lönsamma bidrar det till att hela Västsverige blir ännu bättre. Det är en stark drivkraft.”

Vad är unikt med Anacka?
”Hos oss är det inte så mycket kostym och slips. Vi jobbar mycket ”hands-on”, vilket gör vårt samarbete med kunderna väldigt genuint. Vi bryr oss om kunderna på Anacka, och det tror vi märks. Ytterst handlar vår affärsidé om att hjälpa människor att växa som entreprenörer och att underlätta deras resa som företagare. Med vår samlade erfarenhet kan vi hjälpa våra kunder att undvika att ”köra i diket” och att få en snabbare och mer lönsam resa.”

Varför har ni valt att bli kunder i Sparbanken Tanum?
”Vi fick ett stort förtroende för Sparbanken Tanum, som vi upplever har ett genuint engagemang för sina kunder. Sparbanken Tanum och Anacka verkar vara ganska lika – vi vill inte bara sälja våra tjänster utan vill ta ansvar och skapa värden tillsammans med våra kunder. Både för företagen och för Västsveriges bästa.”