Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Internetbanken för unga

Med internetbanken för unga får ditt barn möjlighet att följa sina transaktioner, se sitt saldo och ha koll på sitt sparande.

1. Anslut Internetbanken för ungdomar

Du som vårdnadshavare aktiverar enkelt internetbanken för ungdomar till ditt barn via appen för privatpersoner. Använd en muntlig eller skriftlig fullmakt för att intyga att föräldrarna är överens.

2. ID-metoder

Ditt barn loggar in med Mobilt SäkerhetsID, Mobilt BankID eller säkerhetsdosa.

3. Logga in

För att använda Internetbanken för ungdomar behöver ditt barn tillgång till en dator med en webbläsare.
Logga in här

Stäng
 

Nu kan barnen swisha med Mobilt SäkerhetsID

Beställ Mobilt SäkerhetsID och Swish i appen för privatpersoner

Nu kan barnen swisha med Mobilt SäkerhetsID

Mobilt SäkerhetsID och Swish kan enkelt beställas via vårdnadshavarens app. Mobilt SäkerhetsID är lika säkert som Mobilt BankID och ger barnet tillgång till internetbanken för unga och de tjänster du har valt att aktivera.
Mobilt SäkerhetsID

Beställ Mobilt SäkerhetsID och Swish i appen för privatpersoner

Bra anledningar att använda internetbanken för unga

Hjälp ditt barn att ha koll på och ta ansvar för sina pengar. I internetbanken för unga kan ditt barn kolla saldot, göra överföringar och ladda sitt kontantkort. Internetbanken för unga gör det lätt att på koll på pengarna.

Klicka vidare för att läsa mer.

Ekonomisk översikt

Här får ditt barn en översikt över konton och kan se saldon och transaktioner. Ditt barn ser samtliga konton och fonder i sitt namn, men kan endast disponera det konto som vårdnadshavare har givit dispositionsrätt till.

I internetbanken är det också enkelt för ditt barn att göra överföringar mellan sina egna konton.

Ladda kontantkort

Att ladda kontantkortet är hur smidigt som helst. Det är bara att välja vilket konto pengarna ska dras ifrån, vilket telefonnummer som ska fyllas på och ett belopp. Det gör det enklare att se till att ditt barn alltid har pengar på mobilen.

Fler bra funktioner

Det finns fler smarta tjänster! I internetbanken för unga kan ditt barn namnge sina konton, öppna ett eget e-sparkonto och starta upp ett regelbundet sparande.

Vill ditt barn ha ett unikt bankkort? Med tjänsten kort på kort går det att designa ett eget bankkort.

Läs mer om hur ditt barn använder tjänsterna längre ner på sidan.

Tips! Har ditt barn en smartphone finns även appen för unga. Koll på pengarna, direkt i mobilen.

Pris

0 kronor per år.

Så här fungerar internetbanken för unga

Internetbanken för unga har flera smarta funktioner för alla under 18 år. Här kan du läsa mer om funktionerna.

  • Kom igång och logga in

  • Ekonomisk översikt och överföringar

  • Ladda kontantkort

  • Designa ett unikt bankkort

  • Öppna e-sparkonto

De vanligaste frågorna

  1. 1

    Vem kan använda Internetbanken för unga?

    Alla privatpersoner som är kunder i Swedbank och som är under 18 år kan använda tjänsten.

  2. 2

    Vilka konton visas i Internetbanken för unga?

    I Internetbanken för unga visas saldo på alla konton och fondkonton som är öppnade i barnets personnummer. Barnet kan göra överföringar mellan de konton som förmyndare godkänt att barnet får disponera medlen på.

  3. 3

    Vilka inloggningssätt finns det?

    Det går att logga in med Mobilt SäkerhetsID, Mobilt BankID och säkerhetdosa. Förälder eller vårdnadshavare kan ansluta sitt barn till Mobilt SäkerhetsID direkt i sin app, under Inställningar – Swedbank/Sparbanken ung. Mobilt BankID och säkerhetsdosa beställs på bankkontor av vårdnadshavare och barnet, tillsammans med fullmakt.

  4. 4

    Vad är muntlig fullmakt?

    Med muntlig fullmakt räcker det att en förälder ringer 0771-22 11 22 eller besöker bankkontoret tillsammans med barnet och intygar (skriftligen på kontoret) att den andra föräldern gett en muntlig fullmakt att skaffa tjänsten till barnet.

  5. 5

    Jag har ett Mobilt BankID / ett Mobilt SäkerhetsID men i inloggningsportalen står det Mobilt BankID & SäkerhetsID, hur fungerar det?

    Banken känner av vilken ID-metod du har och väljer automatiskt rätt åt dig.

Behöver du hjälp att komma igång?
Ring oss på 0771-97 75 12

Vi har fler digitala tjänster

Det finns flera vägar till en enklare kontakt med banken.
Här är olika appar och tjänster som kan göra din och ditt barns vardag enklare.

ung

Mobilbanken ung

Appen privat

Appen spara och placera

Mobilt BankID

Appen för företag

Stäng Skriv ut